STEM Nedir? - tema

Video of the Day

test banner

Yeniler

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

5 Şubat 2019 Salı

STEM Nedir?


STEM Nedir? Neden önemlidir? EÄŸitim’de güncel çalışmalara bir bakış.



STEM nedir diye sorulduÄŸunda aslında temel olarak; Science, Technology, Engineering and Mathematics kelimelerinin baÅŸ harflerinin birleÅŸmesinden oluÅŸan kısaltma akla gelir ve temel olarak bilim, teknoloji, matematik ve eÄŸitimi ön plana alan bir stratejidir. Türkçe karşılığı FETEMM olan bu kısaltmanın Türkçe açılımı; Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ‘tir(1). OECD (Ekonomik Kalkınma ve Ä°ÅŸbirliÄŸi Örgütü) 2017 raporuna göre gelecekte FETEMM (STEM) EÄŸitimi alanındaki mesleklerde öncülük edecek ülkeler arasında 34 ülke arasında sonuncu olduÄŸu görülüyor. Bu durumda Türkiye’nin 2016-2030 yıllarında FETEMM yani STEM konusunda eÄŸitimli insan ihtiyacı olduÄŸu ve STEM eÄŸitiminin yaygınlaÅŸması gerektiÄŸi görülmektedir(1).


STEM nedirin cevabı olan konulardan baÅŸlıcalarından biri ise teknoloji okur yazarlığıdır. Bunun yanı sıra FETEMM eÄŸitimi temel olarak etkili bir öğrenme saÄŸlar. Yapılan çalışmada(1) sonuçlar incelendiÄŸinde, eÄŸitim fakültesi son sınıf öğrencisi olan öğretmen adaylarının FETEMM’i derslere ilgi çeken bir yaklaşım olarak gördüğünü göstermiÅŸtir. Ancak çalışmanın devamında öğretmen adaylarına uygulanan FETEMM eÄŸitimi sonrasında öğretmen adaylarının görüşlerinin deÄŸiÅŸtiÄŸi kaydedilmiÅŸtir. EÄŸitim sonrası görüşleri ise FETEMM’in bütünleÅŸik öğretim olarak gördüklerini göstermiÅŸtir(1). 

STEM EÄŸitimi ve Okul Dışı Öğrenme 

Sınıf ortamı dışında öğrenme süreçleri öğrenciler için faydalıdır ve öğrenme süreçlerine önemli katkıları vardır. Yapılan çalışmada sınıf öğretmenleri okul dışı öğrenme süreçlerinde öğrencilerin ilgilerinin ve öğrencilerin konuları kavramasının arttığını belirtmiÅŸlerdir (3). Ancak okul dışı öğrenme öğretmenlerin altını çizdikleri önemli noktalar vardır. Bunların okul dışı öğrenme konusundaki olanak yetersizliÄŸi, idareci ve velilerden kaynaklanan zorluklar olduÄŸu belirtilmiÅŸtir(3). Bunun yanı sıra öğretmenler okul dışı öğrenme konusunda ortam seçimi, yöntem ve öğretim süreci planının belirlenmesinin önemli ancak süreci zorlaÅŸtıran durumlar olduÄŸunu belirtmiÅŸlerdir (3). Okul dışı öğrenme ortamı denildiÄŸinde aslında pek çok mekan ve ortamı kapsamaktadır. Öğrenclerin bireysel olarak öğrenme süreçlerini devam ettirdikleri ortamlar ise ilk akla gelen ve belirtilen ortamlardır. Özellikle ev ortamı öne çıkmaktadır(3). Ancak bunlardan baÅŸka öğrencilerin sınıf olarak ya da birey olarak okul dışı öğrenmeyi sürdürebilecekleri pek çok ortam vardır. ÖrneÄŸin parklar, müzeler, bilim merkezleri baÅŸta gelmektedir. Öğretmenlerin okul dışı eÄŸitim ortamları konusunda daha bilinçli olması için Özel Öğretim Yöntemleri dersinde bu konulara daha fazla yer verilmesi incelenen çalışmada önerilmiÅŸtir(3). 

STEM EÄŸitimi ve Bilim Merkezleri 

Okul dışı eÄŸitimde Bilim Merkezleri önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle okullardaki laboratuvar imkanlarının kısıtlı olması gibi etkenler bilim merkezlerinde okul dışı öğrenmenin neden önemli olduÄŸu hakkında ipuçları vermektedir. Böylece Bilim Merkezleri okullardaki donanımsal eksiklikten kaynaklanan STEM eÄŸitimi engelini aÅŸmak için önemli bir role sahiptir(2). Türkiye’deki Bilim Merkezleri açısından 2015 yılı önemli bir dönüm noktası olmuÅŸtur ve bu zamandan sonra TÃœBÄ°TAK ve Belediyelerin Bilim Merkezlerine aktif destekleri artmıştır(2). STEM nedir dediÄŸimiz de aldığımız Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik cevabı aslında geleceÄŸi ÅŸekillendirecek yetkin bireyleri ifade etmektedir. Bu açıdan 2023 hedefleri doÄŸrultusunda STEM eÄŸitiminin artarak devam etmesi önemlidir. Her ile bir bilim merkezi ve bilim merkezlerinin daha etkin çalışabilmesi için en az 10 yıl daha desteÄŸin önemli olduÄŸunun altı çizilmiÅŸtir(2). Dünya’daki örneklere baktığımız zaman, pek çok bilim merkezi faal olarak STEM eÄŸitimi vermektedir. Genel olarak global çapta yaklaşık olarak 3000 kadar bilim merkezi bulunmaktadır. Bilim merkezleri ilk olarak 1600’lü yıllarda geliÅŸmeye baÅŸlamıştır. Günümüzde genel olarak iki çeÅŸit olarak gruplandırabilmek mümkündür. Birinci grup daha çok müze yaklaşımındayken ikinci grup daha çok yaparak ve yaÅŸayarak öğrenme alanı sunan bir yaklaşımdadır(1). 
Konya Bilim Merkezi, http://www.kbm.org.tr/


Üstün Zekalı Çocuklar ve STEM Eğitimi

 Ã–ÄŸrenmenin en iyi yolu eleÅŸtirel bakabilmektir. Bu ise aslıdan STEM nedir sorusuyla gelen yanıtlardan biridir ve eleÅŸtirel yaklaşımı içinde barındırır. Öğretim süreçlerinde eleÅŸtirel düşünme becerisinin kazandırılması bakımından karma öğrenme ortamları önemli fırsatlar sunmaktadır. Günümüz çocuk ve gençleri teknoloji kullanımı, internet ve sosyal medya konularına oldukça hakimlerdir. Bu sebeple “Dijital yerli” olarak adlandırılırlar. Bu durumda teknolojinin eÄŸitimdeki yerinin önemini ortaya çıkarmaktadır(4). Ãœstün zekalı öğrenciler de dijital yerliler olarak bu grupta yer almanın yanı sıra, e-kitap, blog, video oyunları, YouTube gibi kanalları tercih etmekte ve bu kanallar öğrenme stillerini etkilemektedir. Ancak bu öğrencilerin özel ihtiyaçları bulunmakta ve bu ihtiyaçları karşılayabilecek fen bilimi temelli programlara ihtiyaç duymaktadırlar(4). Karma öğrenme ortamı, sınıf dışında sınıfı destekleyen web/internet tabanlı bir öğrenme sürecini destekler. Bu yaklaşımla üstün zekalı öğrencilerin ihtiyacını karşılaması için önemli bir ortamdır. Genel olarak bakıldığında ise karma öğrenme ortamları öğrencilerin eleÅŸtirel bakış açısı kazanabilmesi açısından etkili olduÄŸu gözlenmiÅŸtir (4). 

Kaynakça:

 1-) Bakanlığı, Milli EÄŸitim, and MüsteÅŸarlık MEB. “TÃœRKÄ°YE’DE EĞİTÄ°M FAKÃœLTELERÄ°NDE FETEMM (STEM) ÇALIÅžMALARI.” (2017).
 2-) Ã‡olakoÄŸlu, Mustafa Hilmi Hilmi. “Okul ve Bilim Merkezi EÄŸitimde Ä°ÅŸbirliÄŸi.” Ä°nformal Ortamlarda AraÅŸtırmalar Dergisi 2.2: 1-24. 
3-) SARIOÄžLAN, Ayberk BOSTAN, and Hüseyin KÜÇÜKÖZER. “FEN BÄ°LGÄ°SÄ° ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUL DIÅžI ÖĞRENME ORTAMLARI Ä°LE Ä°LGÄ°LÄ° GÖRÜŞLERÄ°NÄ°N ARAÅžTIRILMASI.” (2017).
4-) Umar, ÇiÄŸdem Nilüfer, and Zerrin Ayvaz Reis. “Karma Öğrenme Tasarımlı Öğrenme Ortamının Ãœstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin EleÅŸtirel Düşünme Becerilerine Etkisi.” 34-58. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Post Top Ad

Responsive Ads Here